A turizmus alapjai

  • A tantárgy neve:
    • magyarul: A turizmus alapjai
    • angolul: Bases of Tourism
  • Kódja: TTGBE6004
  • Szemeszter: 2017/2018/2
  • Felelős oktatási egység: Debreceni Egyetem, TTK, Társadalomföldrajzi és Területfejlesztési Tanszék
  • Kötelező előtanulmány neve:
  • Kódja:
  • Követelmény:  Kollokvium
  • Kredit: 3
  • Oktatás nyelve: magyar
  • Tantárgyfelelős oktató: Dr. Radics Zsolt, egyetemi adjunktus
 
típus heti óraszámok
előadás gyakorlat labor
nappali x heti 2 heti 0 heti 0
levelező   féléves   féléves   féléves  

A kurzus célja, hogy a hallgatók áttekintik a turizmus tudományos és gyakorlati célú vizsgálatához felhasznált adatok forrásait és értékelési módjait, a turizmus történetét és a turisztikai kereslet és kínálat jövőbeni trendjeit. A tananyag része a turizmuspolitika is, amelynek keretében a hallgatók képet kapnak a hazai turizmusfejlesztési koncepciókról és programokról, valamint a turizmus rendszerét működtető-segítő legfontosabb hazai és nemzetközi szervezetekről is.

A kurzus tartalma, témakörei

  • A turizmus legfontosabb fogalmainak megismerése. A turisztikai kínálatot meghatározó tényezők áttekintése. A turisztikai keresletet meghatározó tényezők áttekintése. A célterületek alap és turisztikai infrastruktúrája. A turisztikai termékek megismerése. A kereslet és a kínálat közötti közvetítő szektor megismerése. Turistaforgalom jellemzése. A turizmus történelmének és fejlődésének tanulmányozása. A turizmus aktuális trendjeinek elemzése. Turizmuspolitika Magyarországon.

Kötelező olvasmány

  • Martonné Erdős Katalin (2009): A turizmus alapjai, Debreceni Egyetemi Kiadó, 180.

Ajánlott szakirodalom:

  • Michalkó Gábor (2004): A turizmuselmélet alapjai, Kodolányi János Főiskola Székesfehérvár, 218.
  • Cooper, C. et al. (2000) Tourism, Principles and Practices. Longman
  • Stephen J.P. (2009) Tourism magagement. Butterworth-heinemann
Heti bontott tematika
1. hét A turizmus fogalmának megismerése, a turisztikai keresletet meghatározó tényezők
2. hét A turisztikai kínálatot meghatározó tényezők, valamint a természeti vonzerők áttekintése, értékelése
3. hét A természeti és ember alkotta vonzerők áttekintése, értékelése
4. hét Az ember alkotta vonzerők bemutatása, rendszerezése
5. hét A célterületek alap infrastruktúrája, turisztikai infra- és szuprastruktúra értelmezése, a turisztikai kínálat egyéb összetevői
6. hét A turisztikai termék, a közvetítő szektor és a marketing feladatainak áttekintése, a turisták tipizálása
7. hét A turistaforgalom jellemzéséhez szükséges adatok és értékelésük, a turisztikai imázs és miliő értelmezése
8. hét Az ókor, középkor turizmusa, az elitturizmus korszaka
9. hét A tömegturizmus korszaka, fő jellemzői
10. hét Az alternatív turizmus korszaka, fő jellemzői
11. hét Korunk turizmusa, nemzetközi turizmus fő jellemzői
12. hét Magyarország turizmusa 1990–2016
13. hét A turisztikai kereslet és kínálat trendjei napjainkban
14. hét A turizmuspolitika fogalma, céljai, feladatai
Legutóbbi frissítés: 2023. 06. 08. 11:24