A turizmus gazdasági és társadalmi hatásai

  • A tantárgy neve:
    • magyarul: A turizmus gazdasági és társadalmi hatásai
    • angolul: The economic and social impacts of tourism
  • Kódja: TTGBE6516
  • Mintaterv: 5. félév
  • Felelős oktatási egység: Debreceni Egyetem, TTK, Társadalomföldrajzi és Területfejlesztési Tanszék
  • Kötelező előtanulmány neve:
  • Kódja:
  • Követelmény: Kollokvium
  • Kredit: 3
  • Oktatás nyelve: magyar
  • Tantárgyfelelős oktató: Dr. Radics Zsolt, egyetemi adjunktus
típus heti óraszámok
előadás gyakorlat labor
nappali x heti 2 heti 0 heti 0
levelező   féléves   féléves   féléves  

A kurzus célja, hogy a hallgatók megismerjék a turizmus fejlődésének legfontosabb trendjeit, következményeit és hatásait. Fontos, hogy felismerjék a turizmus gazdaságban betöltött szerepét és legyenek tisztában a fejlesztési lehetőségekkel, az aktuális szabadidős és turisztikai fogyasztói tendenciákkal, az aktuális idegenforgalmi adózás szabályaival és a desztináció menedzsment koncepcióival.

A kurzus tartalma, témakörei

  • A turizmus kialakulása és fejlődéstörténete és üzletággá válása. A turizmus fogalma, fajtái, rendszere és tudományos kutatása. A turizmusban rejlő kedvező és kedvezőtlen gazdasági hatások. A közlekedés szerepe a nemzetközi és a hazai turisztikai áramlásokban. Az internet és a turizmus kapcsolata. A falusi és a tanyasi vendéglátás kialakulása és fejlődése. Az idegenforgalmi adózásra vonatkozó szabályok. A turisztikai desztináció menedzsment fogalma, működése és szükségessége. A turizmus fejlesztésére vonatkozó tervek és elképzelések

Kötelező olvasmány

  • Puczkó László (2005): A turizmus hatásai. Aula Kiadó, Bp.
  • Aubert Antal (szerk.) (2012): Magyarország idegenforgalma. Szakkönyv és atlasz. Cartographia, Bp.

Ajánlott szakirodalom

  • Bodnár László (2000): A turizmus földrajzi alapjai. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp.
  • Donka Attila (2012): Turizmus alapismeretek. Kereskedelmi és Idegenforgalmi Továbbképző Kft. Bp.
  • Gyuricza László (2009): A turizmus nemzetközi földrajza. Dialóg Campus Bp., Pécs.
  • Mundruczó Györgyné (1996): Turizmus: elmélet és gyakorlat. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Bp.
Heti bontott tematika
1. hét A turizmus fejlődéstörténete és főbb fejlődési periódusok. A tömegturizmus kialakulásának feltételei. A turizmus fejlődésében szerepet játszó átfogó jogi szabályozások. .
2. hét A turizmus fogalmának meghatározása több nézőpontból. A turizmus fajtái, rendszere és tudományos kutatási irányzatai.
3. hét Turistatípusok (főleg Cohen, Smith, Plog turista-tipológiája) és a fogadóközösség jellemzői (Doxey és Buttler modellek).  
4. hét A turizmus fejlődésének következményei. A turizmus hatásai a munkahelyteremtésre, a szociális helyzetre, az infrastruktúrára, az árszínvonalra. A szezonalitásból fakadó problémák kezelése.
5. hét A turizmusban rejlő kedvező és kedvezőtlen gazdasági hatások. A jövedelemátcsoportosítás, a multiplikátor hatás, pótlólagosság, az egyszerűsített multiplikátor-modell. A Turizmus Szatelit Számla (TSA).
6. hét Az idegenforgalom népességre gyakorolt hatásai. A népességnövekedés, az urbanizáció, az IKT és a kulturális összetevők változásainak összefüggései a turizmussal.  
7. hét A hazai és a nemzetközi turizmus környezeti hatásai. A közvetett és a közvetlen, visszafordítható és visszafordíthatatlan környezeti hatások. Az ökoturizmus.
8. hét A közlekedés funkciója a turizmusban. A közlekedés helye a turizmus rendszerében. A közlekedés fejlődési szakaszai. A közlekedési módok és a turizmus kapcsolata. Speciális közlekedési formák az idegenforgalomban.
9. hét Az internet hatása a turizmusra (e-turizmus). Az online utazási trendek. Az online szállásközvetítők és kuponos oldalak. A e-marketing és az online árstratégia. Az e-turista jellemzői. A Széchenyi Pihenőkártya.  
10. hét A falusi-tanyasi vendéglátás. A falusi turizmus kialakulása Magyarországon. A FATOSZ és a Nemzeti Tanúsító Védjegy. A tanyasi vendéglátás, a tanyafejlesztési programok. A Leader térségek.
11. hét Az idegenforgalmi adózás és hatásai. Az IFA bevezetésének okai és céljai. Az IFA-hoz kapcsolódó kiegészítő állami támogatás. Az IFA mértéke, mentességek és kedvezmények lehetőségei.
12. hét Turisztikai desztinációk és a TDM. A TDM fogalma és jellemzői. A TDM folyamat Magyarországon. A TDM szervezetek funkciói és feladatai. A Magyar TDM Szövetség.  
13. hét Az idegenforgalom statisztikai mérése. A turisztikai adatgyűjtés lehetőséges forrásai és a kiértékelés módszertana.  
14. hét A turizmus fejlesztésére vonatkozó tervek és elképzelések. Operatív programok és a turizmusfejlesztés. A COSME és az EDEN programok. A Nemzeti turizmusfejlesztési koncepció (2014-2024).  
Legutóbbi frissítés: 2023. 06. 08. 11:24