- A tantárgy neve:
- magyarul: Turizmusmarketing
- angolul: Tourism marketing
- Kódja: TTGBG6515
- Mintaterv: 5. félév
- Felelős oktatási egység: Debreceni Egyetem, TTK, Társadalomföldrajzi és Területfejlesztési Tanszék
- Kötelező előtanulmány neve: –
- Kódja: –
- Követelmény: Gyakorlati jegy
- Kredit: 2
- Oktatás nyelve: magyar
- Tantárgyfelelős oktató: Benkhard Borbála Rita, egyetemi tanársegéd
típus | heti óraszámok | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
előadás | gyakorlat | labor | |||||
nappali | x | heti | 0 | heti | 2 | heti | 0 |
levelező | féléves | féléves | féléves |
A kurzus célja, az általános marketing alapismeretek áttekintése és specializálása a turizmusra vonatkozóan. A tárgy foglalkozik a turisztikai termék, a turisztikai vállalkozások és desztinációk természetével. Elemzi az utazók fogyasztói szokásainak sajátosságait és változását. Tárgyalja a turisztikai kereslet és kínálat alakulásának mérését lehetővé tevő piackutatások típusait. Bemutatja a sajátos turisztikai marketing mixet és annak elemeit. A tárgy kitér a marketingtevékenység sajátosságaira a turizmus különféle szereplői vonatkozásában (profitorientált turisztikai vállalkozások, non-profit attrakció(menedzsment) és marketing szervezetek/vállalkozások, turisztikai célterületek marketing szervezetei.
A kurzus tartalma, témakörei
- A tárgy a marketing értelmezési lehetőségeinek megvilágításán keresztül mutatja be a turisztikai értékteremtési folyamat elemeit. A marketing helye a turizmus rendszerében. A marketing alapfogalmainak turisztikai értelmezése. A szolgáltatás- és turizmusmarketing összehasonlítása. A turisztikai szolgáltatások jellemzői. A turizmusmarketing típusai, a vállalkozói és a közösségi marketing sajátosságai. A turisztikai piac marketing-szereplői. A marketing mix értelmezése a turizmusban 4P-től a 7P-ig. A turisztikai keresletet meghatározó tényezők. Az utazási döntést befolyásoló tényezők. Az utazási döntés modellje. A piac-szegmentáció módszerei. Az imázs-építés lehetőségei. A marketingtervezés folyamata. Marketing Információs Rendszer kiépítésének lépései.
Kötelező olvasmány
- Michalkó Gábor (2016): Turizmológia, Akadémiai Kiadó, 266 p
- Kenesei Zs.-Kolos K. (2014): Szolgáltatásmarketing és -menedzsment. Alinea Kiadó, Budapest
- Deli-Gray Zs. – Árva L. (2011): Turizmusmarketing esettanulmányok. Akadémia Kiadó, Budapest
Ajánlott szakirodalom:
- Holloway, J.C. (2004) Marketing for tourism, Pearson Education Ltd, Harlow.
- Kotler, P.R. – Bowen, J.T. – Makens, J. (2010): Marketing for Hospitality and Tourism. Pearson, Harlow
- Piskóti I. (2012): Régió- és településmarketing : Marketingorientált fejlesztés, márkázás
- A Turizmus Bulletin c. folyóirat cikkei
Heti bontott tematika | |
---|---|
1. hét | A marketing helye a turizmus rendszerében. |
2. hét | A marketing, mint vállalati tevékenység értelmezésének átalakulása, s ennek hatása a turisztikai termékek marketingjére. |
3. hét | A szolgáltatás- és turizmus marketing sajátosságai. |
4. hét | A turizmusmarketing típusai, a közösségi és a vállalkozói marketing. |
5. hét | Turizmus-marketing területei, eszközei. |
6. hét | A marketing mix értelmezése a turizmusban. |
7. hét | Az igény és szükséglet fogalma a turizmusmarketingben. |
8. hét | Az utazási motivációk típusai és fajtái és a turisztikai keresletet meghatározó további tényezők. |
9. hét | A fogyasztói magatartást befolyásoló főbb tényezők |
10. hét | A piac-szegmentáció módszerei és alkalmazási lehetőségei a turizmusmarketingben. A szegmentálás alapjai a turizmusban. A hatékony szegmentáció követelményei. |
11. hét | Az imázsépítés lehetőségei és módszerei. |
12. hét | A marketingtervezés folyamata, lépései. Marketingcélok meghatározása, marketingstratégia kialakítása, programok kidolgozása. |
13. hét | Információforrások a marketing tervek elkészítéséhez. |
14. hét | A marketingkommunikáció eszközrendszere és a marketingkommunikáció folyamata. |