Turizmusmarketing

  • A tantárgy neve:
    • magyarul: Turizmusmarketing
    • angolul: Tourism marketing
  • Kódja: TTGBG6515
  • Mintaterv: 5. félév
  • Felelős oktatási egység: Debreceni Egyetem, TTK, Társadalomföldrajzi és Területfejlesztési Tanszék
  • Kötelező előtanulmány neve:
  • Kódja:
  • Követelmény: Gyakorlati jegy
  • Kredit: 2
  • Oktatás nyelve: magyar
  • Tantárgyfelelős oktató: Benkhard Borbála Rita, egyetemi tanársegéd
 
típus heti óraszámok
előadás gyakorlat labor
nappali x heti 0 heti 2 heti 0
levelező   féléves   féléves   féléves  

A kurzus célja, az általános marketing alapismeretek áttekintése és specializálása a turizmusra vonatkozóan. A tárgy foglalkozik a turisztikai termék, a turisztikai vállalkozások és desztinációk természetével. Elemzi az utazók fogyasztói szokásainak sajátosságait és változását. Tárgyalja a turisztikai kereslet és kínálat alakulásának mérését lehetővé tevő piackutatások típusait. Bemutatja a sajátos turisztikai marketing mixet és annak elemeit. A tárgy kitér a marketingtevékenység sajátosságaira a turizmus különféle szereplői vonatkozásában (profitorientált turisztikai vállalkozások, non-profit attrakció(menedzsment) és marketing szervezetek/vállalkozások, turisztikai célterületek marketing szervezetei.

A kurzus tartalma, témakörei

  • A tárgy a marketing értelmezési lehetőségeinek megvilágításán keresztül mutatja be a turisztikai értékteremtési folyamat elemeit. A marketing helye a turizmus rendszerében. A marketing alapfogalmainak turisztikai értelmezése. A szolgáltatás- és turizmusmarketing összehasonlítása. A turisztikai szolgáltatások jellemzői. A turizmusmarketing típusai, a vállalkozói és a közösségi marketing sajátosságai. A turisztikai piac marketing-szereplői. A marketing mix értelmezése a turizmusban 4P-től a 7P-ig. A turisztikai keresletet meghatározó tényezők. Az utazási döntést befolyásoló tényezők. Az utazási döntés modellje. A piac-szegmentáció módszerei. Az imázs-építés lehetőségei. A marketingtervezés folyamata. Marketing Információs Rendszer kiépítésének lépései.

Kötelező olvasmány

  • Michalkó Gábor (2016): Turizmológia, Akadémiai Kiadó, 266 p
  • Kenesei Zs.-Kolos K. (2014): Szolgáltatásmarketing és -menedzsment. Alinea Kiadó, Budapest
  • Deli-Gray Zs. – Árva L. (2011): Turizmusmarketing esettanulmányok. Akadémia Kiadó, Budapest

Ajánlott szakirodalom:

  • Holloway, J.C. (2004) Marketing for tourism, Pearson Education Ltd, Harlow.
  • Kotler, P.R. – Bowen, J.T. – Makens, J. (2010): Marketing for Hospitality and Tourism. Pearson, Harlow
  • Piskóti I. (2012): Régió- és településmarketing : Marketingorientált fejlesztés, márkázás
  • A Turizmus Bulletin c. folyóirat cikkei
Heti bontott tematika
1. hét A marketing helye a turizmus rendszerében.
2. hét A marketing, mint vállalati tevékenység értelmezésének átalakulása, s ennek hatása a turisztikai termékek marketingjére.
3. hét A szolgáltatás- és turizmus marketing sajátosságai.
4. hét A turizmusmarketing típusai, a közösségi és a vállalkozói marketing.
5. hét Turizmus-marketing területei, eszközei.
6. hét A marketing mix értelmezése a turizmusban.
7. hét Az igény és szükséglet fogalma a turizmusmarketingben.
8. hét Az utazási motivációk típusai és fajtái és a turisztikai keresletet meghatározó további tényezők.
9. hét A fogyasztói magatartást befolyásoló főbb tényezők
10. hét A piac-szegmentáció módszerei és alkalmazási lehetőségei a turizmusmarketingben. A szegmentálás alapjai a turizmusban. A hatékony szegmentáció követelményei.
11. hét Az imázsépítés lehetőségei és módszerei.
12. hét A marketingtervezés folyamata, lépései. Marketingcélok meghatározása, marketingstratégia kialakítása, programok kidolgozása.
13. hét Információforrások a marketing tervek elkészítéséhez.
14. hét A marketingkommunikáció eszközrendszere és a marketingkommunikáció folyamata.
Legutóbbi frissítés: 2023. 06. 08. 11:24