- A tantárgy neve:
- magyarul: A turizmus alapjai
- angolul: Bases of Tourism
- Kódja: TTGBE6004
- Szemeszter: 2017/2018/2
- Felelős oktatási egység: Debreceni Egyetem, TTK, Társadalomföldrajzi és Területfejlesztési Tanszék
- Kötelező előtanulmány neve: –
- Kódja: –
- Követelmény: Kollokvium
- Kredit: 3
- Oktatás nyelve: magyar
- Tantárgyfelelős oktató: Dr. Radics Zsolt, egyetemi adjunktus
| típus | heti óraszámok | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| előadás | gyakorlat | labor | |||||
| nappali | x | heti | 2 | heti | 0 | heti | 0 |
| levelező | féléves | féléves | féléves | ||||
A kurzus célja, hogy a hallgatók áttekintik a turizmus tudományos és gyakorlati célú vizsgálatához felhasznált adatok forrásait és értékelési módjait, a turizmus történetét és a turisztikai kereslet és kínálat jövőbeni trendjeit. A tananyag része a turizmuspolitika is, amelynek keretében a hallgatók képet kapnak a hazai turizmusfejlesztési koncepciókról és programokról, valamint a turizmus rendszerét működtető-segítő legfontosabb hazai és nemzetközi szervezetekről is.
A kurzus tartalma, témakörei
- A turizmus legfontosabb fogalmainak megismerése. A turisztikai kínálatot meghatározó tényezők áttekintése. A turisztikai keresletet meghatározó tényezők áttekintése. A célterületek alap és turisztikai infrastruktúrája. A turisztikai termékek megismerése. A kereslet és a kínálat közötti közvetítő szektor megismerése. Turistaforgalom jellemzése. A turizmus történelmének és fejlődésének tanulmányozása. A turizmus aktuális trendjeinek elemzése. Turizmuspolitika Magyarországon.
Kötelező olvasmány
- Martonné Erdős Katalin (2009): A turizmus alapjai, Debreceni Egyetemi Kiadó, 180.
Ajánlott szakirodalom:
- Michalkó Gábor (2004): A turizmuselmélet alapjai, Kodolányi János Főiskola Székesfehérvár, 218.
- Cooper, C. et al. (2000) Tourism, Principles and Practices. Longman
- Stephen J.P. (2009) Tourism magagement. Butterworth-heinemann
| Heti bontott tematika | |
|---|---|
| 1. hét | A turizmus fogalmának megismerése, a turisztikai keresletet meghatározó tényezők |
| 2. hét | A turisztikai kínálatot meghatározó tényezők, valamint a természeti vonzerők áttekintése, értékelése |
| 3. hét | A természeti és ember alkotta vonzerők áttekintése, értékelése |
| 4. hét | Az ember alkotta vonzerők bemutatása, rendszerezése |
| 5. hét | A célterületek alap infrastruktúrája, turisztikai infra- és szuprastruktúra értelmezése, a turisztikai kínálat egyéb összetevői |
| 6. hét | A turisztikai termék, a közvetítő szektor és a marketing feladatainak áttekintése, a turisták tipizálása |
| 7. hét | A turistaforgalom jellemzéséhez szükséges adatok és értékelésük, a turisztikai imázs és miliő értelmezése |
| 8. hét | Az ókor, középkor turizmusa, az elitturizmus korszaka |
| 9. hét | A tömegturizmus korszaka, fő jellemzői |
| 10. hét | Az alternatív turizmus korszaka, fő jellemzői |
| 11. hét | Korunk turizmusa, nemzetközi turizmus fő jellemzői |
| 12. hét | Magyarország turizmusa 1990–2016 |
| 13. hét | A turisztikai kereslet és kínálat trendjei napjainkban |
| 14. hét | A turizmuspolitika fogalma, céljai, feladatai |
Legutóbbi frissítés:
2023. 06. 08. 11:24