- A tantárgy neve:
- magyarul: Környezeti rendszerek – környezeti földrajz
- angolul: Environmental systems – environmental geography
- Kódja: TTGME6001
- Szemeszter: 2017/2018/1
- Felelős oktatási egység: Debreceni Egyetem, TTK, TTájvédelmi és Környezetföldrajzi Tanszék
- Kötelező előtanulmány neve: –
- Kódja: –
- Követelmény: Kollokvium
- Kredit: 4
- Oktatás nyelve: magyar
- Tantárgyfelelős oktató: Dr. Szabó György Emőd, egyetemi docens
típus | heti óraszámok | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
előadás | gyakorlat | labor | |||||
nappali | x | heti | 2 | heti | 1 | heti | 0 |
levelező | féléves | féléves | féléves |
A kurzus célja, hogy a hallgatók ismerjék meg a rendszerek, ezeken belül különösen a környezeti rendszerek sajátosságait, alakuljon ki bennük a környezeti problémák megközelítésében és a megoldások keresésében a rendszerszemlélet, tanulják meg, hogy a globális földi rendszer működésében milyen zavarokat okozhatnak az emberi beavatkozások és ezek a zavarok hogyan előzhetők meg, ill. védhetők ki.
A kurzus tartalma, témakörei
- A környezettudomány és a környezetföldrajz, mint a környezeti rendszerek tudományai. Rendszerelméleti alapismeretek, a rendszerek típusai, működésük. Visszacsatolások. Káoszelmélet, a hálózatok tudományának alapjai. Minőségi és mennyiségi változások a globális földi rendszerben. Anyagáramlások a Föld belsejében és azok felszíni hatásai a társadalomra. Anyagáramlások a levegő és a víz mozgásaival összekapcsolt geoszférákban: vízciklus, szénciklus, oxigénciklus, nitrogénciklus és az ózonpajzs ritkulása. Az éghajlati rendszer működése, természetes és antropogén éghajlatváltozás. A társadalom lehetőségei és korlátai a földi rendszerben.
Kötelező olvasmány
- Kerényi A. – Kiss T. – Szabó Gy. (2012) Környezeti rendszerek (E-learning jegyzet) – Debreceni Egyetem, Szegedi Tudományegyetem
Ajánlott szakirodalom
- Gleick, J. (1999) Káosz, Egy új tudomány születése – Göncöl Kiadó, Budapest, 359 p.
- Barabási A-L (2003) Behálózva, A hálózatok új tudománya – Magyar Könyvklub, Budapest, 367 p.
Heti bontott tematika | |
---|---|
1. hét | Környezettudomány, mint a környezeti rendszerek tudománya. A környezetföldrajz és a környezettudomány kapcsolata. GY: A rendszer fogalma, főbb ismérvei. |
2. hét | A rendszerek típusai és a különböző típusok tulajdonságai. A rendszerek működése, a visszacsatolások szerepe a rendszer fennmaradásában vagy pusztulásában. GY: A rendszermodellek típusai a modellszerkesztés alapvető szabályai. Az önállóan elkészítendő rendszermodell témák kiválasztása. |
3. hét | A rendszerek viselkedése külső és belső hatásokra. A kaotikus rendszerek különleges viselkedése. Káoszelmélet. GY: Az elkészített rendszermodellek powerpointos prezentációval történő bemutatása, a prezentációk értékelése. |
4. hét | A hálózatok tudománya. Hálózatok a természetben és a társadalomban. A környezeti rendszerek csoportosítása, a csoportok sajátosságai. GY: Az elkészített rendszermodellek powerpointos prezentációval történő bemutatása, a prezentációk értékelése. |
5. hét | A rendszermodellek és szerepük a környezetvédelemben. Fekete doboz, homomorf és izomorf modellek. GY: Csoportmunka előkészítése. A kurzus létszámának függvényében összesen négy 3-4 fős csoport kialakítása, a csoportok által kidolgozandó téma megbeszélése. A téma minden csoport esetében valamilyen környezeti problémának a feldolgozását jelenti. |
6. hét | Minőségi és mennyiségi változások a globális földi rendszer fejlődése során: az élettelen földi rendszer, a kémiai evolúció. GY: Kiscsoportos konzultációk I. A kidolgozandó témával kapcsolatos eddig összegyűjtött források áttekintése, a további feladatok megbeszélése. A különböző digitális forrásgyűjtemények áttekintése. |
7. hét | Az élő földi rendszer fejlődésének szakaszai: élővilág a vízi környezetben, a fotoszintézis szerepe a környezetváltozásban. GY: Kiscsoportos konzultációk II. A kidolgozandó témával kapcsolatban összegyűjtött források áttekintése, a 10-12 oldal terjedelmű dolgozat főbb tartalmi elemeinek megbeszélése. |
8. hét | Az élet fejlődése a szárazföldön. Az oxidáló légkör és az ózonpajzs kialakulása. A nagy kihalások okai és következményei. GY:Kiscsoportos konzultációk III. A 10-12 oldal terjedelmű dolgozat 0. verziójának bemutatása, a dolgozat véglegesítésével, valamint a dolgozat témája alapján összeállítandó powerpointos prezentáció elkészítésével kapcsolatos feladatok megbeszélése. |
9. hét | Az ember megjelenése és fejlődése, a társadalommá alakulás szakaszai, a civilizáció ismérvei. A társadalom fejlődése, a növekvő termelés és fogyasztás hatásai a globális földi rendszerre. GY: Kiscsoportos konzultációk IV. A 10-12 oldal terjedelmű dolgozat végleges verziójának bemutatása, a dolgozat témája alapján összeállítandó powerpointos prezentáció 0. verziójának bemutatása, a prezentáció véglegesítésével kapcsolatos feladatok megbeszélése. |
10. hét | A társadalmasított Föld homomorf rendszermodellje. GY: Kiscsoportos konzultációk V. A powerpointos prezentáció végleges verziójának bemutatása, az esetleges hibák, hiányosságok kijavításának megbeszélése. |
11. hét | Anyagáramlások a Föld belsejében és azok felszíni hatásai. Új dinamikai földmodell. GY: Az 1. és a 2. csoport prezentációinak bemutatása, értékelése. |
12. hét | Anyagáramlások a levegő és a víz mozgásaival összekapcsolt geoszférákban: vízciklus, szénciklus, oxigénciklus. GY: A 3. és a 4. csoport prezentációinak bemutatása, értékelése. |
13. hét | A nitrogénciklus és szerepe a sztratoszférikus ózon koncentrációjának változásaiban. Az éghajlati rendszer működése: természetes és antropogén éghajlatváltozás. GY: ZH írása a rendszerelméleti alapokból és a csoportok által kidolgozott témák ismeretanyagából. |
14. hét | A társadalom lehetőségei és korlátai a földi rendszerben. A Meadows-féle világmodell továbbfejlesztése (World 3-03) GY: A dolgozatok eredményeinek ismertetése, a féléves munka értékelése, a gyakorlati jegy megajánlása. |