Környezeti rendszerek - környezeti földrajz

  • A tantárgy neve:
    • magyarul: Környezeti rendszerek – környezeti földrajz
    • angolul: Environmental systems – environmental geography
  • Kódja: TTGME6001
  • Szemeszter: 2017/2018/1
  • Felelős oktatási egység: Debreceni Egyetem, TTK, TTájvédelmi és Környezetföldrajzi Tanszék
  • Kötelező előtanulmány neve:
  • Kódja:
  • Követelmény:  Kollokvium
  • Kredit: 4
  • Oktatás nyelve: magyar
  • Tantárgyfelelős oktató: Dr. Szabó György Emőd, egyetemi docens
 
típus heti óraszámok
előadás gyakorlat labor
nappali x heti 2 heti 1 heti 0
levelező   féléves   féléves   féléves  

A kurzus célja, hogy a hallgatók ismerjék meg a rendszerek, ezeken belül különösen a környezeti rendszerek sajátosságait, alakuljon ki bennük a környezeti problémák megközelítésében és a megoldások keresésében a rendszerszemlélet, tanulják meg, hogy a globális földi rendszer működésében milyen zavarokat okozhatnak az emberi beavatkozások és ezek a zavarok hogyan előzhetők meg, ill. védhetők ki.

A kurzus tartalma, témakörei

  • A környezettudomány és a környezetföldrajz, mint a környezeti rendszerek tudományai. Rendszerelméleti alapismeretek, a rendszerek típusai, működésük. Visszacsatolások. Káoszelmélet, a hálózatok tudományának alapjai. Minőségi és mennyiségi változások a globális földi rendszerben. Anyagáramlások a Föld belsejében és azok felszíni hatásai a társadalomra. Anyagáramlások a levegő és a víz mozgásaival összekapcsolt geoszférákban: vízciklus, szénciklus, oxigénciklus, nitrogénciklus és az ózonpajzs ritkulása. Az éghajlati rendszer működése, természetes és antropogén éghajlatváltozás. A társadalom lehetőségei és korlátai a földi rendszerben.

Kötelező olvasmány

  • Kerényi A. – Kiss T. – Szabó Gy. (2012) Környezeti rendszerek (E-learning jegyzet) – Debreceni Egyetem, Szegedi Tudományegyetem

Ajánlott szakirodalom

 

  • Gleick, J. (1999) Káosz, Egy új tudomány születése – Göncöl Kiadó, Budapest, 359 p.
  • Barabási A-L (2003) Behálózva, A hálózatok új tudománya – Magyar Könyvklub, Budapest, 367 p.

 

Heti bontott tematika
1. hét

Környezettudomány, mint a környezeti rendszerek tudománya. A környezetföldrajz és a környezettudomány kapcsolata.

GY: A rendszer fogalma, főbb ismérvei.

2. hét

A rendszerek típusai és a különböző típusok tulajdonságai. A rendszerek működése, a visszacsatolások szerepe a rendszer fennmaradásában vagy pusztulásában.

GY: A rendszermodellek típusai a modellszerkesztés alapvető szabályai. Az önállóan elkészítendő rendszermodell témák kiválasztása.

3. hét

A rendszerek viselkedése külső és belső hatásokra. A kaotikus rendszerek különleges viselkedése. Káoszelmélet.

GY: Az elkészített rendszermodellek powerpointos prezentációval történő bemutatása, a prezentációk értékelése.

4. hét

A hálózatok tudománya. Hálózatok a természetben és a társadalomban. A környezeti rendszerek csoportosítása, a csoportok sajátosságai.

GY: Az elkészített rendszermodellek powerpointos prezentációval történő bemutatása, a prezentációk értékelése.

5. hét

A rendszermodellek és szerepük a környezetvédelemben. Fekete doboz, homomorf és izomorf modellek.

GY: Csoportmunka előkészítése. A kurzus létszámának függvényében összesen négy 3-4 fős csoport kialakítása, a csoportok által kidolgozandó téma megbeszélése. A téma minden csoport esetében valamilyen környezeti problémának a feldolgozását jelenti.

6. hét

Minőségi és mennyiségi változások a globális földi rendszer fejlődése során: az élettelen földi rendszer, a kémiai evolúció.

GY: Kiscsoportos konzultációk I. A kidolgozandó témával kapcsolatos eddig összegyűjtött források áttekintése, a további feladatok megbeszélése. A különböző digitális forrásgyűjtemények áttekintése.

7. hét

Az élő földi rendszer fejlődésének szakaszai: élővilág a vízi környezetben, a fotoszintézis szerepe a környezetváltozásban.

GY: Kiscsoportos konzultációk II. A kidolgozandó témával kapcsolatban összegyűjtött források áttekintése, a 10-12 oldal terjedelmű dolgozat főbb tartalmi elemeinek megbeszélése.

8. hét

Az élet fejlődése a szárazföldön. Az oxidáló légkör és az ózonpajzs kialakulása. A nagy kihalások okai és következményei.

GY:Kiscsoportos konzultációk III. A 10-12 oldal terjedelmű dolgozat 0. verziójának bemutatása, a dolgozat véglegesítésével, valamint a dolgozat témája alapján összeállítandó powerpointos prezentáció elkészítésével kapcsolatos feladatok megbeszélése.

9. hét

Az ember megjelenése és fejlődése, a társadalommá alakulás szakaszai, a civilizáció ismérvei. A társadalom fejlődése, a növekvő termelés és fogyasztás hatásai a globális földi rendszerre.

GY: Kiscsoportos konzultációk IV. A 10-12 oldal terjedelmű dolgozat végleges verziójának bemutatása, a dolgozat témája alapján összeállítandó powerpointos prezentáció 0. verziójának bemutatása, a prezentáció véglegesítésével kapcsolatos feladatok megbeszélése.

10. hét

A társadalmasított Föld homomorf rendszermodellje.

GY: Kiscsoportos konzultációk V. A powerpointos prezentáció végleges verziójának bemutatása, az esetleges hibák, hiányosságok kijavításának megbeszélése.

11. hét

Anyagáramlások a Föld belsejében és azok felszíni hatásai. Új dinamikai földmodell.

GY: Az 1. és a 2. csoport prezentációinak bemutatása, értékelése.

12. hét

Anyagáramlások a levegő és a víz mozgásaival összekapcsolt geoszférákban: vízciklus, szénciklus, oxigénciklus.

GY: A 3. és a 4. csoport prezentációinak bemutatása, értékelése.

13. hét

A nitrogénciklus és szerepe a sztratoszférikus ózon koncentrációjának változásaiban. Az éghajlati rendszer működése: természetes és antropogén éghajlatváltozás.

GY: ZH írása a rendszerelméleti alapokból és a csoportok által kidolgozott témák ismeretanyagából.

14. hét

A társadalom lehetőségei és korlátai a földi rendszerben. A Meadows-féle világmodell továbbfejlesztése (World 3-03)

GY: A dolgozatok eredményeinek ismertetése, a féléves munka értékelése, a gyakorlati jegy megajánlása.

Legutóbbi frissítés: 2023. 06. 08. 11:24